Hadis Rasulullah S.A.W Mengenai Menyuruh Anak menyertai 3 AKTIVITI

Assalamualaikum kepada kesemua ahli2 scripters,
semoga kalian semua dalam keadaan sihat wal afiat di samping keluarga yg tercinta(insya allah).

Sekadar berkongsi  mengenai hadis Rasulullah S.a.w mengenai menyuruh anak2 kita belajar berenang,memanah dan menunggang kuda.
.
.
Di antara mukjizat Rasulullah s.a.w adalah, baginda Rasulullah s.a.w, dapat melihat apa akan terjadinya di zaman akan datang, di antara nya (sebagai bukti).
.
.
Baginda Rasulullah s.a.w pernah bersabda-akan datang satu zaman,di mana banyak nya bangunan2 tinggi di dirikan (dah terjadi),
.
Akan datang di suatu zaman,mereka bermegah2 membina masjid (dah terjadi)
.
Dan juga ketika Rasulullah S.a.w, sedang mengendong cucu kesayangannya, Sayidina Hasan Bt Ali R.A, lalu Baginda Rasulullah S.a.w menitiskan airmata,
.
.
Lalu Baginda S.a.w bersabda-bahawasannya sayidina hasan bin ali R.A, matinya dibunuh orang (islam).


        Makanya kerana apa Baginda Rasulullah s.a.w memerintah umat2nya untuk mengajar anak2 kita berenang, memanah dan menunggang kuda. jom kita kaji semula akan di antara tanda2 kiamat (kecil) di antara tanda2 kiamat (kecil),
.
.
bumi akan kehilangan sumber minyak, maknanya nikmat minyak dah di tarik balik oleh Allah swt. Jadi kalau minyak dah di tarik balik Allah Swt.
.
Maka nya kenderaan2 seperti kereta, kapal, kapal terbang, motosikal dan seumpamanya tidak dapat kita menikmati nya lagi,jadi apakah kenderaan yg bakal manusia di zaman akan datang naiki?


     Sempena dgn sabda Rasulullah S.a.w-akan datang satu zaman,di mana manusia akan menunggang haiwan sebagai tunggangan mereka,
.
.
Maka di sini di antara binatang yg bakal manusia gunakan sebagai binatang tunggangan antaranya kuda.
.
.
Maka kita lihat semula sabda Rasulullah S.a.w, di mana Baginda Rasulullah s.a.w menyuruh kita mengajar anak2 kita menunggang kuda, ada tak kaitan nya dgn tanda2 hari kiamat(kecil)
.
.
Selain tanda2 kiamat kecil, Rasulullah s.a.w mengalakkan perbuatan itu sebagai acara bersukan dan juga, pabila nikmat minyak itu sudah di tarikkan balik oleh Allah S.w.t.
.
.
Bermakna kereta kebal, senapang, pistol dan seumpamanya tidak boleh digunakan lagi, jadi kalau berperang gunakan apa?



Makanya apabila tercetusnya peperangan di antara Islam dan orang kafir ialah menggunakan senjata seperti zaman Rasulullah S.a.w,
.
.
 seperti tombak, pedang dan seumpamanya. Jadi di sini memanah tidak di kecualikan, Jadi ada tak kaitan perintah Rasulullah s.a.w menyuruh umat2 nya mengajar anak2 mereka untuk belajar memanah??
.
.
Selain dari itu adalah acara bersukan. Lagi pun memanahkan boleh di gunakan sebagai alat untuk memburu juga.
.
.
Dan ketahuilah wahai saudara2 yg sesyahadat dgnku,di masa kini juga orang2 yahudi  nasrani mengalakkan anak2 mereka berlatih dalam ilmu pertahanan bermain pedang.
.
.
                                      
Dan akhir sekali, mengenai berlatih berenang, diantara kemungkinan perintah itu Rasululllah S.a.w. menyuruh umat2 nya
.
.
Mengajar anak2 mereka belajar berenang, di antara kain,ada pendapat ulama, di antara tanda2 kiamat(kecil) ialah bumi ini akan di penuhi air (cuba semak akan hal akan cairnya gunung2 salji di khutub utara dan seumpamanya jadi kalau bumi dah di penuhi air
.
.
Mungkin ia ada kaitan dgn perintah Rasulullah S.a.w juga ini cuma pendapat dan pandangkan kami hamba yg hina sahaja, tidak semestinya semua nya adalah benar, sesungguhnya Allah dan Rasulullah s.a.w lebih ketahui apa yg kita tidak ketahui.
wassalam.

P/s: Jika ada salah silap mengenai artikel ini,sila sudilah perbetulkannya.dan jgn sekali2 rasa bosan menegur kami hamba yg hina ini.

Comments

Popular posts from this blog

pesanan imam ghazali kepada muridnya

Pokok Epal